O Beatě

BEATA HLAVENKOVÁ (nar. 1978)

Beata Hlavenková, pianistka, skladatelka, zpěvačka, aranžérka a producentka, je jednou z nejvýraznějších současných muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie a aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na kontě má vlastní alba oceněná prestižními hudebními cenami, spolupracuje jak s českými, tak světovými hudebníky, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro symfonické orchestry. Ve středu toho všeho je „jiskrná muzika, která jen tak nezhasne“, jak napsal hudební publicista Tomáš S. Polívka.

Vystudovala skladbu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, navázala třemi roky na Konzervatoři Jaroslava Ježka, titul Masters of Music získala  roku 2004 na americké University of Massachusetts v oboru kompozice, jazzová kompozice a aranžování. V době studií v USA byla vybrána k rezidenčnímu programu Betty Carter Jazz Ahead v Kennedy Center ve Washingtonu, D.C. (2002).

První album s jazzovými kompozicemi a zároveň autorský projekt s názvem S’aight založila roku 2004 se svým manželem, kytaristou Patrikem Hlavenkou (Patrickem Karpentskim). V letech 2006 – 2013 vedla vlastní jazzové trio, po vydání oceňovaného alba Theodoros roku 2013 hrává nejčastěji sólově u nás i v zahraničí. Velmi originální a dlouhodobé projekty vznikly ve spolupráci s Lenkou Dusilovou; jak Eternal Seekers, kde působila spolu s Clarinet Factory, tak dvě alba s projektem Baromantika. Paralelně se věnovala a věnuje spolupracím s osobnostmi jako jsou Iva Bittová, Jiří Havelka, David Ondříček, David Koller, Jaromír Honzák, Petr Nikl, Vladivojna La Chia, Věra Martinová, Petr Ostrouchov,  Dorota Barová, Dagmar Voňková, Vojtěch Nýdl, Oto Klempíř, Justin Lavash nebo taneční skupinou VerTeDance a dalšími.

Své první autorské album Joy for Joel (2009) natočila v USA s muzikanty jako jsou Ingrid Jensen, Rich Perry a další, následovala klavírní sólová deska Theodoros, jenž získala Cenu Anděl v kategorii Jazz a blues. Zvukově rozmanitá Scintilla (Animal Music, 2015) hostila např. violoncellistu Jiřího Bártu, klarinetistu Evana Zyporyna (Paul Simon, Bang on a Can), norského perkusionistu Kennetha Ekornese (Mari Boine) a další. Sólové klavírní album Bethlehem (Animal Music, 2017) ukazuje, že Hlavenková dokáže přinést zcela nový pohled také na tradiční materiál jakým jsou vánoční koledy. 

Roku 2019 vyšla nahrávka Sně (Animal Music), na kterém se poprvé prezentuje jako zpěvačka. Deska jí vynesla Cenu Anděl v kategorii Interpretka roku 2019 a Cenu Jantar.

Aktuální album Žijutě s mnoha hosty například Davidem Stypkou, Otou Klempířem nebo Richem Perrym,  vydané v říjnu 2021 u Minority Records navazuje na Sně. Hlavenková se tentokrát představuje více v roli textařky, celá deska je reflexí její záliby v moderním sound designu. Speciální péče se dostalo vinylové edici Žijutě, vinyl mastering připravil Miles Showell ve studiích Abbey Road v Londýně, jenž stojí mimo jiné za alby Amy Winehouse, Tori Amos či Dua Lipa.

Poslední dva roky vystupuje s Kapelou Snů, která je tvořena zásadními hudebními partnery především dvou posledních alb – Oskarem Törökem a Patrickem Karpentskim.

V srpnu 2021 vyšel její soundtrack k úspěšnému českému filmu Zátopek. Po hudebním doprovodu dvoudílného televizního filmu Dukla 61 jde o druhou spolupráci s režisérem Davidem Ondříčkem.

Hlavenková se věnuje také dětské tvorbě, je autorkou dvojalba Pišlické příběhy, které vzniklo ve spolupráci s autorem Filipem Rychlebským, dále je spoluautorkou hudby ke knize Ó, ó, ó, vajíčko Ester Staré, je též autorkou písní k několika dílům série České televize TV Mini Uni.

Svá alba vydává u vydavatelství Animal Music a Minority Records. 

Stálou součástí její hudební dráhy je od samého začátku i pedagogická činnost. Působí na pražské pobočce New York University,  dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou (Karpentskim)  založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v ČR. Je též mentorkou Akademie  MenArt v oblasti autorské tvorby. Hudební vzdělávání dětí a studentů  by podle ní mělo projít určitou revizí, která by v sobě zahrnovala důraz na konkrétní zaměření, práci s daným talentem, na radost z hudby, eliminaci známkování a strachu z posuzování, prostě efektivní a vstřícné vedení k provozování hudby, samotnému tvoření a potažmo tak k výchově vzdělaných posluchačů.

Hlavenkové tvorbu vyzdvihl loni streamovací gigant Spotify, když ji uvedl jako  Equal CZ&SK Umělkyní měsíce listopadu 2021 a její podobizna visela na obřím billboardu na Times Square. Je nominována na českou filmovou cenu Český lev za soundtrack filmu Zátopek. V únoru 2022 bylo album Žijutě nominováno  na Ceny Anděl v kategoriích Interpretka roku a Jazz.

 

Diskografie:

S’aight (2004)

Eternal Seekers (2008)

Joy For Joel (2009)

Theodoros (2013)

Baromantika – V hodině smrti (2014)

Scintilla (2015)

Pišlické příběhy (2015)

Bethlehem (2017)

Sně (2019)

Zátopek (2021)

Žijutě (2021)

—————————

Dále např.

Lenka Dusilová – Baromantika (2011) – spoluprodukce, spoluautorka, hráčka

Iva Bittová – Zvon (2013) – aranžérka, skladatelka, hráčka

Ó,ó,ó, vajíčko – (2019) – spoluautorka, hráčka

Dagmar Voňková – Archa (2020) – aranžérka, hráčka

Vojtěch Nýdl – Dítě z větru (2021) – hudební producentka, spoluautorka, hráčka

“Přehrával jsem si to album několikrát, abych zjistil jestli poněkud poleví mé nadšení po prvním poslechu: ale pořád mi to připadá jako opravdu mimořádný zjev na naší současné scéně,“ (po poslechu prvního alba Joy For Joel)

Lubomír Dorůžka

“Pianistka a skladatelka Beata Hlavenková natočila hudební podobenství o překonávání průměrnosti. Její album Scintilla (Jiskra) opravdu poblikává minimálně v evropském měřítku.”

Tomáš S. Polívka

She demonstrates throughout, remarkable poise between exuberance and introspection, technical virtuosity and stylistic simplicity, conservatory and spontaneity, the pieces showcasing her exquisite timing, delicacy and command of the keys in myriad styles from minimalism to Debussy-esque impressionism with touches of jazz among the many details revealed with each listen. Housed in a handsome calendar with images of extracted piano parts, the albums context is complete and compelling, and nothing is overdone in deed or sentiment, making it safe to conclude that Hlavenková’s gift is our gift also.” (album Theodoros)

Stuart Marshall (Velká Británie)

I’ve been listening to the recorded output of Beata Hlavenková for a number of years now. I was first introduced to her work via the album Theodoros by my mastering engineer, Tony Cousins, a man with impeccable taste, and it struck me as a rare example of someone working between genres, with a beautifully innate, but restrained, melodicism, extraordinary acuity, and remarkable, seemingly effortless, dexterity. Her performance on that album, although not derivative in any way, reminded me a little of Sakamoto’s earlier piano stylings, possibly in its diversity and aesthetics as much as anything, which is a rare comparison for me to make, a compliment I couldn’t afford many pianists. 

Since that time Beata and I have communicated frequently and I’ve kept abreast of her work as composer, instrumentalist, orchestrator and, more recently, vocalist. Her talent allows her to excel in a variety of music genres whilst her own work tends to defy clear definition.
I remain curious as to where her, as yet untapped potential, will take Beata from here.

David Sylvian

“Bethlehem je nahrávka, která vstoupí do dějin svou něhou, pokorou, touhou a nespoutanou radostí. Její lidskost je hmatatelná, atmosféra neopakovatelná. Vstoupit do hudebního světa Beaty Hlavenkové znamená stanout tváří v tvář mystériu a zázraku.”

Milan Bátor

Rozhovor pro Český rozhlas Ostrava

Rozhovor pro Český rozhlas Ostrava

Chci zpívat něco, čemu věřím a co se mnou rezonuje – s Beatou Hlavenkovou hovořila Kateřina Huberová. Beata Hlavenková je hudební skladatelka, pianistka a nově objevená zpěvačka. Za své album Sně dostala cenu Anděla, před několika dny taky přebrala Cenu Jantar.

Ceny Jantar 2019

Ceny Jantar 2019

Ceny Jantar pro umělce s vazbami na Moravskoslezský kraj byly v pondělí 31. srpna 2020 již potřetí uděleny v ostravské aule Gong. Držiteli výročních cen za rok 2019 se stali například písničkář Tomáš Kočko a skladatelka Beata Hlavenková, sopranistka Kateřina Kněžíková, výtvarník Aleš Hudeček, básník Petr Hruška ….

Ceny Anděl

Ceny Anděl

Beata Hlavenková proměnila jednu ze dvou nominací a získala Cenu Anděl v kategorii Sólová interpretka za nejvydařenejší album roku 2019 za desku Sně.

Recenze Milana Bátora – Ostravan.cz

Recenze Milana Bátora – Ostravan.cz

Beata Hlavenková a její Sně: Nezapomenutelné album, které je samo sebou  16.12.2019  Milan Bátor  Hudba  Recenze Klavíristka a skladatelka Beata Hlavenková má novou nahrávku s poetickým názvem Sně. Poprvé se na ní představuje v roli zpěvačky a jejím hudebním...

Rozhovor pro magazín Ego!

Rozhovor pro magazín Ego!

Je to jako nanášet vrstvy barev na obraz, přirovnává tvůrčí proces při nahrávání svého nového alba Beata Hlavenková Celý článek na Ego! zde Začala u klasiky, ale brzy přešla k jazzu a dnes se pohybuje mezi hudebními žánry. Její cesta vedla přes začátky v církevní...

Beata Hlavenková na 59. vydání PechaKucha Night Praha

Beata Hlavenková na 59. vydání PechaKucha Night Praha

PechaKucha Night, vol. 59 – PechaKucha vytváří prostor pro setkávání architektů, designérů, grafiků, výtvarných umělců, teoretiků, divadelníků, filmařů a muzikantů na jednom místě v jednom čase v tomto oborovém mixu.

Zkušenost s architektonickými přednáškami, které často trvají hodiny, vedla k hledání vhodného formátu. Ten dostal jméno PechaKucha (japonský výraz pro zvuk vznikající při hromadné konverzaci): každý mluvčí si připraví pro svůj výstup 20 obrázků a každý z nich může komentovat na ploše 20 vteřin; 6 minut a 40 vteřin ho tak dělí od nástupu jeho následovníka.

Rozhovor – Fullmoonzine.cz 15/3/2018

Rozhovor – Fullmoonzine.cz 15/3/2018

Šarmantní dáma české nadžánrové scény Beata Hlavenková je otevřená a vypráví stejně libě, jako hraje. Načaly jsme více témat, než se dá za hodinku v šatně dotáhnout. Když prozrazuje více o tvorbě a skládání, nejraději bych jí prošmejdila šuplík. Už teď ví, co jí bude celý rok plnit kalendář a jaké by mohlo být album, které bude následovat vánoční Bethlehem. A když pak začne, pro ni v netradičním prostředí klubu hrát, je ticho jak v kostele. Přesně jak si to přála.

Rozhovor – Český rozhlas – Večerní host

Rozhovor – Český rozhlas – Večerní host

Rozhovor se Zuzanou Burešovou v pořadu Českého Rozhlasu Večerní Host Radiožurnálu - nejen o psaní hudby k dvoudílnému televiznímu filmu Davida Ondříčka Dukla 61 a ZUŠ Open Nadačního fondu Magdaleny Kožené Celý rozhovor: http://media.rozhlas.cz/_audio/03968728.mp3...

Rozhovor pro HIS Voice s Pavlou Jonssonovou

Rozhovor pro HIS Voice s Pavlou Jonssonovou

celý článek zde Beata Hlavenková - pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka. Narodila se roku 1978 ve Vendryni ve Slezsku. Na klavír začala hrát pod dohledem rodičů. Otec, matematický statistik, jí pomáhal porozumět harmonii a zahrát slyšené. S matkou,...

Události v kultuře – ČT Art

Události v kultuře – ČT Art

Půjdem spolu do Bethlehema. Koledy tam hraje Beata Hlavenková Celý vstup ke shlédnutí na webu České televize   4. 12. 2017 Její jméno se nejčastěji spojuje s tvorbou Lenky Dusilové nebo Ivy Bittové. Klavíristka a skladatelka Beata Hlavenková je ale i autorkou sólových...

Jiskra Beaty Hlavenkové – Česká televize – Terra Musica

Jiskra Beaty Hlavenkové – Česká televize – Terra Musica

24. 4. 2017 12:02, autor: Kristina Kačmarská Celý článek naleznete zde Záznam pořadu naleznete zde   Spolupracuje s českými i světovými muzikanty a ansámbly, skládá hudbu pro film, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr, na kontě má vlastní alba a prestižní...

Jiskrná Hlavenková na vrcholu (reportáž) – Foolmoonzine

Jiskrná Hlavenková na vrcholu Veronika Mikulová | 15.04.2017 Historka na začátek? Kostel sv. Vavřince je sice i na Petříně, ale na koncert byste na něj běželi jako já zbytečně. Odehrával se ve staré modlitebně sv. Vavřince na farnosti na Újezdě, tedy pod Petřínem. V...

Radio Proglas- rozhovor: Scintilla je všechno to, za co jsem vděčná

Radio Proglas- rozhovor: Scintilla je všechno to, za co jsem vděčná

30. března 2016  Autor: Milan Tesař Skladatelka a pianistka Beata Hlavenková si za své nové autorské album Scintilla právem vysloužila nominaci na cenu Anděl v jazzové kategorii. Na album, které však není čistě jazzové, si přizvala několik zajímavých hostů. A pod...

Nechat svou jiskru zářit – recenze Lidovky.cz – Tomáš S. Polívka

Nechat svou jiskru zářit – recenze Lidovky.cz – Tomáš S. Polívka

Nechat svou jiskru zářit. Beata Hlavenková v severských mlhách nezabloudila BEATA HLAVENKOVÁ | FOTO: JIŘÍ STARHA – ANIMAL MUSIC Pianistka a skladatelka Beata Hlavenková natočila hudební podobenství o překonávání průměrnosti. Její album Scintilla (Jiskra) opravdu...

Radio Proglas- rozhovor: Scintilla je všechno to, za co jsem vděčná

Album týdne na ČRo Jazz – Scintilla (Tomáš S. Polívka)

Celý článeke čtěte zde: autor Tomáš S. Polívka V nové suitě Scintilla, žánrově navazující na pásmo Theodoros, spolupracuje Beata Hlavenková se skandinávskými i americkými muzikanty. Ale především vytvořila svůj skladatelský majstrštyk, který volíme Albem týdne....

Rozhovor: Complex blasts – Tokafi.com (anglicky)

Rozhovor: Complex blasts – Tokafi.com (anglicky)

Tokafi.com – Complex blasts

Tobias Fischer
On Theodoros, Beata Hlavenková is turning twelve months into twelve subjective stories.

Life as a professional musician can be hard these days. With children, meanwhile, it must seem to be almost impossible. For Czech one-woman-army Beata Hlavenková – she’s a pianist, highly respected improviser, renowned composer, producer and arranger all at once –  the birth of her first son turned out to be a godsend, however. Not only would it inspire her to record the first album under her own name, Joy For Joel, a collection of lush, sumptuous and epically laid-out compositions for a seven-headed jazz band. But it would also help her focus on what’s really important:

Magazín Uni – Rozhovor: Beata a dvanáct měsíčků

Magazín Uni – Rozhovor: Beata a dvanáct měsíčků

Beata Hlavenková má správnou ženskou intuici. Čekali byste od ní pokračování jazzové cesty, nastolené na debutu Joy For Joel? Nebo práci s větším tělesem, o které sama před časem uvažovala? Kdepak. Na základě vánočního vnuknutí vydala komorní klavírní album, které sama označuje jako crossover „vážné“ hudby a popu. Album nápadité a svrchovaně vkusné, nahrané ve správný čas. Vyplatí se naslouchat instinktu.

Ostravan.cz – Rozhovor: Zásadním člověkem mých studií v Ostravě byl Edvard Schiffauer

Ostravan.cz – Rozhovor: Zásadním člověkem mých studií v Ostravě byl Edvard Schiffauer

Celý rozhovor čtěte zde.

Beata Hlavenková je nepřehlédnutelnou osobností české hudby. Klavíristka, skladatelka a aranžérka vydala nedávno vynikající album Theodoros, které už deník Ostravan.cz představil v recenzi. S Beatou jsme si nyní povídali o hudbě a o novém cédéčku, které ji představuje v úplně jiné podobě. K poslechu a ke zpříjemnění čtení přinášíme i ukázku z nového alba.

Radio 1 – rozhovor – o desce Theodoros

Radio 1 – rozhovor – o desce Theodoros

V úterý 29. října si v 18:40 budeme povídat s Beatou Hlavenkovou o její nové desce Theodoros. BEATA HLAVENKOVÁ VYDÁVÁ AUTORSKÉ SÓLOVÉ ALBUM „THEODOROS“ poslouchejte online: http://files.radio1.cz/files/hudba/rozhovory-2013/r1-int-2013-10-29-beata-hlavenkova.mp3  ...

Koncerty

See all concerts

Concerts by Songkick

Nejbližší koncerty

Facebook - Novinky